Vereniging Oud Valkenburg

De Gaulle

Nederland is op zaterdag 16 maart 1963 in opperste staat van paraatheid. Niet omdat de Russen op het punt staan om de aanval in te zetten, de Koude Oorlog is tenslotte nog in volle gang, maar omdat de Franse president Charles de Gaulle zo nodig een vorkje moet komen prikken ten paleize. Om de mogelijkheid, tot het plegen van een terroristische aanslag, tot het minimum te beperken worden er geen mededelingen gedaan over het programma.

Tot op het laatste moment wordt de schijn opgehouden dat de lunch zal plaatsvinden op paleis Soestdijk en de president dientengevolge wellicht zal aankomen op Soesterberg. Het laten wapperen van de Koninklijke Standaard, duidend op de aanwezigheid van de koningin, is slechts een afleidingsmanoeuvre. Rond het middaguur landt het Franse presidentiële vliegtuig tot veler verrassing op Ypenburg. Na de officiële verwelkoming door de grootmeester van het huis van de koningin, de Franse ambassadeur en aartsvijand minister Luns, vertrekt het gezelschap naar Huis ten Bosch. In een gepantserde Rolls Royce verlaat De Gaulle, vergezeld door zijn echtgenote, via een zijingang de vliegbasis terwijl de stoet voorzien van een lok Rolls Royce een andere route neemt. Twee helikopters, waar de president zich pertinent in weigert te laten vervoeren, vliegen boven de colonne.

Paleis Huis ten Bosch is volledig van de buitenwereld afgesloten. Belangstellenden worden op grote afstand gehouden en van de geserveerde lunch in de Witte Eetkamer kan dan ook in alle rust worden genoten. Voor het uitbuiken, de koffie en een goeie sigaar wordt gebruik gemaakt van de Blauwe- en Groene Kamer. Van het begin af aan is een veilige aftocht van de president de grootste zorg geweest. Het zeer geheime draaiboek voorziet in twee opties; via Ypenburg (operatie Straaljager) of via Valkenburg (operatie Eikenhout). Over de terugtocht zou op het laatste moment worden beslist maar dat van Valkenburg gebruikt gemaakt zou worden lag in de lijn der verwachting.

Terwijl De Gaulle en Luns zitten te ruziepotten over een toekomstig Brits lidmaatschap van de EEG vliegen de twee Franse vliegtuigen “onopvallend” van Ypenburg naar Valkenburg. De dames werken de laatste chocolaatjes naar binnen en de mensen van de veiligheidsdienst brengen alles in gereedheid om de aftocht te blazen. De stoet geëscorteerd door een twintigtal motoragenten racet naar Valkenburg. Uit voorzorg wordt de rijksweg van Den Haag naar Amsterdam afgesloten en bij de Haagsche Schouw wordt de brug over de Oude Rijn geopend.

Omstreeks half vier stapt De Gaulle aan boord van de gereedstaande viermotorige zilvergrijze Dc-6 (43748?). Tussen De Gaulle en Luns botert het voor geen meter dus het afscheid is kort. In het tweede vliegtuig, van het type Bretagne, stappen begeleiders en veiligheidsmensen. Op het vliegkamp wordt collectief een zucht van verlichting geslaakt als de vliegtuigen onderweg naar Parijs zijn. Het bezoek van nog geen vier uur is zonder incidenten verlopen en de jakhals heeft het nakijken.

Oud Valkenburger Martin de Boer publiceerde drie jaar geleden een naslagwerk met de titel “Vreemde vogels op Valkenburg”. In de titel staat het woord vogel voor de vliegtuigen en helikopters die het vliegveld om wat voor reden ook aandeden. In deze serie heeft het woord vogel betrekking op een of meerdere personen. Zie http://nl-nl.facebook.com/pages/Vreemde-Vogels-op-Valkenburg/209349665800345 voor eerder gepubliceerde columns.
Reacties: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

vovlogonieuw .jpg

Foto van de Maand

/lightbox
In november 2016 werd gevierd dat de vereniging 40 jaar bestond. Inmiddels zijn we alweer 5 jaar verder.

Copyright Oud Valkenburg