Al in de jaren tachtig zijn er, in het buitenland, regelmatig ontmoetingen tussen Nederlandse politici en Arafat. Het politieke klimaat is pas eind 1993 rijp, om hem op vaderlandse bodem te ontvangen. Op 13 december arriveert Arafat, in een regeringsvliegtuig (Gulfstream III, TR-KHC) van Gabon, op Valkenburg. In het Catshuis wordt hij hartelijk ontvangen door premier Lubbers en minster van buitenlandse zaken Kooijmans. Een vervolg afspraak wordt gemaakt voor 17 februari 1994. Laat in de avond landt het toestel (Jetstar, 7T-VHP) van de Algerijnse luchtmacht, met Arafat aan boord, op het vliegkamp. De ontvangst op Valkenburg is sober en zonder enig protocol. Gesprekken worden er gevoerd met de staatsecretaris van economische zaken Van Rooy en vertegenwoordigers van Nederlandse bedrijven. In het Catshuis ontmoet Arafat de volgende ochtend de Zuid-Afrikaanse president Mandela. Zij zijn geen onbekenden voor elkaar, tussen beide vrijheidstrijders bestaat al jaren een goede band.
In 1995 is Arafat uitgenodigd om de Global Panel, een conferentie waar een internationaal gezelschap politici en zakenlieden van gedachten wisselen, te openen. Met een Boeing 737 (PH-TSZ) van Transavia komt hij op 22 november aan op Valkenburg. Het kabinet Lubbers is inmiddels vervangen door het kabinet Kok, voor Arafat een goede reden om zijn neus, en die mag er zijn, maar weer eens te vertonen in het Catshuis. Om Arafat een idee te geven hoe het is om in een vliegtuig van het type Fokker 50 te vliegen, wordt hem een exemplaar (PH-MXI) ter beschikking gesteld om het land te verlaten. De Nederlandse regering doet Arafat een jaar later twee toestellen van dit type cadeau.
Nederland speelt, in 1997 en 1998, een bemiddelende rol in het Palestijns-Israëlische conflict. Met het eerder genoemde Algerijnse toestel bezoekt Arafat Valkenburg op 2 februari 1997 en met een Spaanse Falcon 900 (T.18-1) op 5 februari 1998. Op uitnodiging van de Economische Faculteitsvereniging Rotterdam openen Arafat en premier Kok de business week op 30 maart 1998. De volgende dag vertrekt Arafat vanaf Valkenburg in het Algerijnse toestel. Het laatste bezoek is op 12 maart 1999. De piloot landt abusievelijk op Schiphol, ziet na de landing niets bekends en denkt; shit, verkeerde vliegveld. Als ook de vliegverkeersleiding is ontwaakt mag het Algerijnse toestel met spoed naar Valkenburg vertrekken, alwaar het ontvangstcomité in opperste staat van opwinding verkeert vanwege de verkeerde (lucht)afslag die is genomen.
In 2004 overlijdt Arafat, volgens zijn artsen aan een hersenbloeding, maar er wordt ook volop gespeculeerd dat Israel een handje geholpen heeft. Sinds kort wordt zelfs gesuggereerd dat hij is vergiftigd door het toedienen van het radioactieve polonium. Mogelijk wordt hij binnenkort opgegraven om dit te onderzoeken. Ben benieuwd hoe de activiste Gretta hier over denkt!